Tuesday, November 15, 2011

London Day 1

Sampai pukul 5 pagi tu, hari dah terang. Memandangkan hari masih awal, nak pergi ke hostel pon sah2 takleh nak check in lagi. So, melepak la dulu kat stesen bas tu. Tapi yang tak tahannya, sejuk gilak. Nak menanti ke pukul 7 tu punyelah seksa. Nak tido pon takleh lena sebab menahan sejuk.

Bila kedai dah dibuka jam 7 pagi barulah rasa lega sikit. Dapatlah memanaskan badan minum kopi/coklat panas sambil makan puff. Pukul 8 kitorang start jalan mencari hostel. Hujan pun dah renyai2 sikit dah huhuuuhuuu. Alhamdulillah, kali ni sampai ke hostel tak sesat.

Lepas tinggalkan barang di hostel, kitorang keluar merayap sebab tak boleh nak masuk bilik lagi. Jalan2 untuk menuju ke Buckingham Palace sebab nak tengok pertukaran shif bagi pengawal istana pada jam 11 pagi karang. Sempatla mencuci2 mata menengok pelbagai cenderamata sempena perkahwinan diraja William dan Kate sebulan yang lalu yang dijual. Tengok je la, haram tak beli pon.

Buckingham Palace

Memandangkan kitorang sampai awal, so pergi merayap2 la dulu kat area depan Buckingham. Lepak2 dekat memorial peringatan Puteri Diana. Dalam jam 10 dah tercongok kat pagar istana dah sebab orang dah makin membanjiri. Kang kalo lambat, kena dok belakang tak napok plak barisan tentera tu. So, merasala aku berjaya memasukkan kepala ke dalam istana huahauauaua.

Changing guard ceremony

Dari Buckingham kitorang teruskan perjalanan merayap ke destinasi2 utama pelancongan yang berdekatan seperti Guardhouse (tempat amik gambar dengan tentera berkuda tu), Big Ben, Parliament House, London Eye, Hyde Park, St James Park dan tak lupa juga tempat William dan Kate bernikah iaitu Wesminster Abbey. Ramai siut orang beratur masuk dalam tu. Disebabkan dah penat + mengantuk, kitorang tak masuk pun, just bergambar je lah.

Menjelang petang kitorang pun balik ke hostel. Sebelum tu sempat singgah lunch + dinner kat restoran berhampiran dengan stesen bas. Makan burger yang maha besar di restoran Lebanon. Time berjalan kaki nak balik tu kalau boleh aku nak berjalan sambil tidur je.

Sampai je kat hostel, aku terus terjun atas katil, konon nak rehatkan badan dalam sejam dua sebelum mandi. Tup2, bukan takat sejam je aku tertidur, tapi sampai ke pagi esok baru aku terbangun. Kiranya aku start tido dari jam 6 petang hingga 7 pagi esok baru aku sedar diri. So, kesimpulannya genaplah 2 hari aku tak mandi heheeheheheh.