Sunday, October 9, 2011

Paris - Day 2

Lepas breakfast, kitorang start meronda lagi ke kawasan2 lain yang menarik sekitar Paris. Kawan aku pun sebenornye agak pening jugak, tak tau nak bawa kitorang gi mana lagi sebab kebanyakan tourist attractions kitorang dah pergi/lalu/sampai semalam.

Perjalanan hari ni dimulakan dengan ke destinasi pertama iaitu Kedutaan Malaysia yang terletak tak jauh pun dari rumah kawan aku. Hanya perlu berjalan kaki jer. Memandangkan hari ni ialah hari Sabtu, dapat le kitorang merasa masuk melawat ke dalam pejabat kedutaan tu.

Dari kedutaan kitorang naik metro untuk menuju ke Montmarte yang terletak di utara Paris. Saint Pierre de Montmarte adalah bangunan yang popular di kawasan ni, terletak pada ketinggian 130m tinggi.


Selepas memanjat bukit tu, kitorang amik tram yang membawa mengelilingi kawasan Montmarte ni yang juga terkenal dengan banyak kawasan2 hiburan termasuk yang paling popular iaitu Moulin Rouge. Tram tu berhenti kat depan Moulin Rouge ni untuk ambil gambar. Di tepi jalan berdepan dengan Moulin Rouge ni ada satu tempat macam telaga la. Mostly orang akan baling syiling dalam telaga ni untuk tunaikan hajatla kunun. Telaga ni bertutup dengan jaring, so kita boleh berdiri di atas dia. Bila berdiri atas telaga ni, kalau pakai skirt bleh la feeling2 macam Marylin Monroe sebab ada angin yang kuat keluar dari telaga ni.

Puas pusing2 sambil mendengar penerangan satu persatu mengenai tempat dan bangunan2 yang terdapat di sekitar, kitorang pun turun. Kat bawah ni banyak la gerai2 cenderamata dan juga kawasan untuk para artist. Ramai gila orang yang mempamerkan hasil seni masing2 termasuk lukisan, potret, arca dan macam2 lagi lah. Meriah juga kawasan ni.

Lepas bersiar2 kitorang singgah makan kat kedai Pakistan. Eh Pakistan ke Lubnan ntah, aku pun lupa la pulak. Kedai ni konsep dia lebih kurang macam KFC la. Tapi ada jugak nasi beriyani yang memang besar portionnya. Lepas makan nasi beriyani, kitorang tapau ayam goreng dan kentang untuk sambung makan di rumah nanti.

Seterusnya destinasi kitorang ialah kat kawasan orang melepak. Sorry lah, aku pun dah lupa nama tempat ni, maklumlah dah lama sangat tapi baru nak taip entry nih. Kat situ macam ada bangunan yang di dalamnya terdapat kedai buku, pawagam, teater dan macam2 lagi lah. Round kat dalam tu sekejap je, lepas tu kitorang pon join mat salleh kat sini berjemur di depan bangunan tu. Sian orang kat Paris, takde pantai nak berjemur, terpaksalah berjemur atas simen di depan bangunan sambil tengok ada orang busking kat depan.

Puas berjemur dan melepak, kitorang ambil keputusan untuk balik ke rumah berehat dulu sebelum sambung keluar merayap malam nanti. Naik metro untuk kembali ke stesen Victor Hugo. Waktu kat stesen metro ni lah (aku lupa jugak nama stesen ni) ada kejadian gempar yang berlaku.

Mana tak gemparnya, elok je train sampai, kitorang pon terjah je lah masuk dalam train bersama2 orang lain. Tup2 train tu tak tutup pintu dan tak bergerak. Tak lama lepas tu kitorang nampak macam ada orang kejar seorang remaja dan berjaya menangkap beliau. Seram gak tengok aksi depan mata gitu. Kitorang saspek mesti budak tu kena tangkap sebab cuba mencopet la tu sebab nampak diorang cek badan dia.

Dalam dok ralit tengok aksi tu melalui pintu yang tidak tertutup, tetiba ada sorang lelaki cakap kat kawan aku "madame, please check your bag". Bila kawan aku tengok beg, barulah perasan beg dia dah terbuka separuh. Abang polis yang hensem tu suruh kawan aku cek kot2 purse dia telah dirembat. Tapi semuanya masih ada. Sekali lagi abang polis tu tak puas hati, dia suruh tengok lagi dan memang takde apa yang hilang pun. Rasanya mungkin budak tu tak sempat nak amik apa2 la kot. Lagipun purse kawan aku terletak dalam compartment kecil dalam beg tu, susah la nak amik. Phewww rasa macam dalam tv plak bila dapat rasai pengalaman macam ni. Kawan aku yang dah 2 tahun menginap di Paris pun tak pernah tengok kejadian ni secara live walaupun di Paris memang terkenal dengan aktiviti menyeluk saku. Train diberhentikan semata2 kerana kitorang huahauauaua. Rasanya budak tu dah lama kot ikut dan aim beg kawan aku. Luckily kegiatan terkutuk beliau tu dapat dilihat melalui cctv, maka teruslah abang2 polis datang menyerang beliau.

Menurut lagi sorang kawan aku, waktu kitorang bertiga naik eskalator menuju ke train pun ada beberapa orang mat black yang asik tengok kitorang berdua semacam je. Maklumla pompuan kan. Bila kawan aku tu pura2 cakap dan dok rapat2 sikit dengan aku barulah diorang tak tenung dah sebab tau bahawa lelaki bersama-sama kitorang kat situ. Dan tak sangka plak lepas tu terus beg kawan aku kena buka zip. Tapi bukan oleh mat2 black tadi lah. Tapi mat salleh.

So, pesanan kepada sesiapa yang nak melancong ke Paris, please give extra care to your belongings. Even kawan aku yang melancong ke sana sebulan sebelum aku pergi pun kena seluk dalam train jugak oleh para remaja perempuan. Padahal sling bag yang dia pakai tu memang betul2 letak kat depan. Siap lawan tepis tangan lagi dengan budak2 tu. Porch husband dia pun siap kena buka zip, tapi tak sempat amik apa2 barang.

Lepas sampai di rumah dalam 2 jam, rest dan melepak tengok tv serta layan internet, kawan aku yang lagi 2 orang pon sampai. Lepak2 kejap terus kitorang berlima kuar naik kereta untuk merayap kat kawasan2 berhampiran. Mula2 sekali harus terjah tempat wajib iaitu Hard Rock Cafe. Dari HRC, merayap la pulak kat kawasan2 berhampiran. Sempat la tengok ada 1 limosin panjang yang bawak 5 - 6 orang awek yang mengenakan nightgown sampai kat situ sambil dok posing2 gelak2 sembang2 sambil minum2 mabuk2. Mungkin baru balik dari apa2 social event la kot.

Dalam pukul 9 malam, bila cuaca pun dah samar2 ala2 waktu Maghrib, kitorang amik cruise mengelilingi kawasan2 menarik di Paris. Cuaca dah sejukkk gila dah ni. Kitorang naik bertiga je, manakala kawan2 lelaki aku pergi mengopi (kat sini orang minum kopi, so kena la mengopi instead of mengeteh) selepas tinggalkan kitorang kat Eiffel Tower. Mula2 naik cruise tu seronokla tengok pemandangan disirami cahaya lampu di waktu malam. Tapi bila dah hampir separuh perjalanan, masing2 dah hilang tumpuan dan berdoa supaya cepat sampai je ke destinasi. Bukannya sebab boring atau pemandangan tak cantik, tapi sebab sejuk yang menikam2 ke tulang sumsum.



Selesai naik cruise, kitorang menuju ke salah satu tempat yang menjadi satu sejarah kepada dunia terutamanya kepada keluarga Diraja England iaitu tempat di mana Puteri Diana dan Dodi Alfayed terbunuh dalam kemalangan jalan raya iaitu terowong Pont de' I'Alma. Kat sini diorang bina satu tugu peringatan berbentuk obor.


Ada juga peminat yang meletakkan bunga kat tugu ni. Tak kurang juga yang menconteng/menulis kat jalan ucapan diorang pada Lady D.


Ni lah dia tempat kejadian yang telah meragut nyawa ibu mentua Kate Middleton pada tahun 1997 dulu. Tugu tu dibina betul2 di atas terowong ni.


Malam makin lewat, cuaca makin sejuk, mata makin mengantuk dan badan makin letih. So kitorang pun bergerak balik ke rumah.