Wednesday, October 5, 2011

31 Pada 32

Apa yang 31? Apa yang 32? Oh... 31 tu jumlah gigi, 32 tu umur aku lah. Ye dengan ikhlasnya aku mengaku yang umur aku sudah kertu. Kertu tapi masih jelita takpe. Hahahahah... perasan.

Mulai semalam, gigi aku dah tinggal 31, tak cukup 32 lagi dah sebab telah dikorbankan oleh doktor akibat gigi geraham bongsu aku yang dah pecah tu. Dah lama pun gigi tu pecah, tapi takdenya la aku rajin nak pegi jumpa doktor kan. Alaaaa normal la kan, kalau doktor biasa orang tak kisah sangat nak pegi, tapi kalau bab doktor gigi mesti semua orang macam lambat2 je nak pegi kecuali dah tahap kritikal kan. Akibat daripada pecah/patah/serpih tu la aku selalu jugak menderita sakit gigi bila makanan terlekat kat situ. Nak lagi best, tiap kali minum sejuk ataupun gosok gigi/kumur memang ngilu gila babi punyelah.

Memandangkan semalam bos aku takde, sajalah amik peluang gi melawat doktor gigi. Dalam kepala aku dok bayangkan doktor akan palam kawasan yang serpih tu je. Itupun aku dok bayangkan bukan dibuat semalam, mesti kena buat appointment dulu lah kan. Masa tunggu giliran tu, sempat la jugak bergosip + mengumpat dengan SUB aku yang jugak jumpa doktor gigi.

Masuk je dalam bilik, doktor tu cek. Pastu dia kata "gigi takleh tampal lagi dah sebab gusi dah tumbuh. So, kena cabut ni. Kita akan cabut hari ni jugak. Memandangkan gigi ni geraham bongsu, kita kena cabut secara menegak. Kalau tak boleh cabut kena buat operation kat hospital. Tapi kena tunggu pada tahun 2012 lah." Dengar jer ayat tu terus aku rasa nak pitam. Pertama nak pitam sebab kena cabut hari ni jugak, yang mana langsung aku tak expect. Kedua bila dengar perkataan operation. Mulala kepala hotak aku yang tinggi imaginasi ni terbayangkan doktor cabut gigi aku, tapi tak berjaya, pastu kena hantar kat hospital buat operation. Huwaaaaa matilah makkk!!!

Lepas dibius cinta eh ubat, aku pun tunggu kat luar sebelum masuk semula untuk proses cabut. Time ni lah hati aku dok berbelah bagi sama ada nak tunggu atau nak lari balik. Serius aku rasa nak lari balik je time tu. Takut wehhh!!! Sejak dah besar ni mana penah cabut gigi. Kecik2 dulu ye lah, sebab gigi susu kan. Nak pula bila bayangkan gigi kekal ni sah2 la kuat dan susah nak cabut berbanding gigi susu. Dalam dok bayang dan debar tu, nombor giliran aku pun sampai. Memang tak dapat lari lah kan. Hadap sajalah.

Nasib baiklah time cabut tu tak sakit sangat, tapi masih terasa la sikit. Tangan aku siap genggam kerusi lagi dah heheheeh. Doktor suruh lembutkan badan, memang tak la. Kalau aku ahli gimnastik sekalipun mesti badan aku keras gak. Takut punye pasal.




Yang nak tergelak tu, doktor tu memang psiko betulla. Dia treat aku ni macam budak2 kecik yang nak cabut plak. Lawak bila dengar ayat2 dia. "Okey, dah nak keluar dah ni... sikit je lagi". Sakit tak? Ohhh... pandainye gigi ni. Baik betul gigi ni... senang dia keluar". (sila baca dengan nada manja macam nak pujuk budak2 tu). Sib baik aku tak tersembur darah + air liur kat muka doktor sebab nak tergelak. Dapatla aku MC satu hari. MC yang keenam hari dalam tempoh 11 tahun bekerja.

Balik klinik singgah Petronas beli sup Campbell dengan roti Gardenia untuk santapan seharian. Punah plan aku nak piknik KFC dengan kawan2 office waktu lunch. Lepas makan je melepak depan tv sambil mata pun redup2 kerinduan je kekdahnya. Nak lagi best, cuaca pun tiba2 mendung disusuli dengan hujan. Phewwww... nikmatnya tido. Punye nikmat sampai meleleh2 air liur aku penuh bantal. Habis le bantal aku berdarah huhuuuuuu. Mana tak meleleh, aku tido tak tutup mulut sebelah sebab masih seram2 je lagi kat bahagian telinga aku nih. Lagipun darah masih tak berhenti sampai ke malam.

Sekianlah saja coretan saya yang kehilangan gigi buat kali pertama.