Sunday, October 16, 2011

Suku Akhir, Separuh Akhir dan Akhir

Minggu ni sibuk dengan menonton aksi2 sukan je lah kerja aku. Semuanya bermula pada hari Jumaat malam. Lepas balik kerja je siap beli karipap, goreng pisang dan mee rebus sekali untuk bekalan makanan sambil menonton aksi2 yang bermula jam 6 petang. Sampai kat rumah siap sedia laju2 sebab nak tengok Badminton GP Akhir Kebangsaan. Memangla kalau tak tengok pun dah tau Dato' akan menang mudah, tapi sebab semangat nak tengok Misbun Ramdan main. Selama ni tak pernah tengok dia main pun sebab biasanya dia akan terkandas awal. Nak le jugak tengok macam mana corak permainan anak kepada bekas sifu Dato' ni kan. Sebelum ni dah tau dah macam mana si Arif, Zulfadli dan Iskandar Zulkarnain main. So, kita kasi layan Adan la pulak kan yang dijadualkan bermain pada game ketiga.


Sebelum diorang bertarung, kasi layan acara beregu lelaki la dulu. Elok habis je Fairuz/Soon Hock mengalahkan Khim Wah/Wei Shem, tup2 acara badminton pon habis. Hoh??? Habis??? Astro Arena telah memberhentikan siaran dari Bukit Kiara untuk memberi laluan kepada acara suku akhir Piala Malaysia. Hoiiii!!! Ni yang aku panas ni. Kot ye pon kasila aku ngadap Dato' dengan Ramdan dulu. Lagipun kick off start pukul 8.45, waktu tu baru pukul 8.00 malam. Kiranya sempatla habis game. Tapi apokan daya, Astro Arena bukan harta bapak aku, terpaksala ngadap Akbar Sahari, Azlan Johar dan Nazzab Hidzan berborak dulu. Adoiiii tensen.

Start pukul 8.45 siaran tv bertukar2 antara TV1 Perak vs Selangor dengan 801 Kelantan vs Terengganu. Macam aku bagitau sebelum ni, mestila aku sokong geng penyu. Berdebar2 je tengok game ni. Tak tenteram.

Pukul 9 pulak, dah bertambah sibuk remote control. Mana tak, nak tambah lagi satu siaran bertukar2 ganti sebab malam ni adalah episod terakhir bagi drama Tahajjud Cinta. Antara ketiga2 siaran ni Tahajjud Cinta la diberi keutamaan sebab nak tau apa kesudahan nasib Ustaz Shauki. Tapi kesudahannya agak sedikit frust la bagi aku sebab habis gitu je. Nak jugak aku tengok ustaz ni kena maki hamun dengan Solah, bapak Seri dan orang ramai kan. Sebab bagi aku kalo watak jahat tapi balasan yang diterima tak ditunjukkan dengan jelas rasa tak puas. Yelah, memangla endingnya kita faham, tapi nak jugak tengok penjelasan/muka beliau yang terkantoi itu huhu.

Habis Tahajjud Cinta, barulah reda sikit kat tv. Memandangkan game Perak vs Selangor sedikit bosan, terus je la layan Kelantan vs Terengganu. Sampai dah melompat2 kegeraman aku bila Kelantan score penalti. Mujurlah akhirnya kemenangan berpihak kepada Terengganu. Yeayyy... I like. Nak2 plak kedua2 gol dijaringkan oleh Ashaari.

Hari Sabtu tengah hari tatkala mentari tegak di kepala, aku angkut geng menuju ke Bukit Kiara. Asalnya Bukit Kiara ni tak termasuk pun dalam rancangan jalan2 cari pasal kitorang. Tapi tup2 waktu pagi lepas makan coco crunch, aku dapat idea nak ke sana untuk menonton peringkat akhir Badminton GP Kebangsaan. Nak2 pulak bila mengenangkan ini adalah kali terakhir superhero saya akan bertanding dalam pertandingan tempatan. Tahun depan kelibat beliau tak nampak lagi dah kan. So, sebelum aku menyesal tak sudah, baik aku teruskan je niat yang suci itu huahauauauau.

Elok aku nak keluar rumah je, tup2 tv tayangkan ulangan Dato' Lee Chong Wei menentang Misbun Ramdan. Aisehman, time ni lah ko nak tunjuk ulangan pon. Punyelah banyak masa aku dok nganga tadi ko taknak tayang. Ni dah aku nak keluar, dia tayang plak. So, layan le kejap dalam 5 minit.

Masuk je dalam Stadium Juara, acara pertama iaitu beregu wanita baru nak bermula. Kelibat pertama yang aku cari bila masuk dalam stadium ni bukanlah Dato', tapi aku cari pengadil pertandingan ni. Tak sangka pulak rupa2nya kawan aku yang menjadi pengadil bagi acara pertama ni. So kitorang layan la game ni.

Habis je acara pemberian hadiah, kitorang keluar cari makanan kat luar sebab dah lapar. Keluar je kat sini, terus ternampak Rashid Sidek baru sampai. Beliau bersama2 dengan Tey Seu Bock kat luar kafe tu tengah minum. Nampak je muka Rashid terus kawan aku sampai lupa nak makan. Ada le 3 - 4 minit dok nganga depan meja Pizza Hut tu. Terus kenyang minah tu dapat tengok Rashid Sidek. Padahal sebelum ni dah pernah jumpa kat office pun waktu beliau bertugas di kaunter. Time tu tak terpikir lak beliau nak amik gambar dengan Rashid. Memandangkan takde makanan yang menarik, so beli air je lah.

Sambung tengok acara perseorangan wanita sambil sembang2 dengan kawan aku yang jadi pengadil tadi. Kitorang siap duduk sebelah player lagi. Pemain pelapis acara perseorangan wanita iaitu Sannatasah Saniru. Tak lama lepas tu abang beliau yang juga akan bertanding bagi acara akhir beregu lelaki, Vountus Indra Mawan pun datang kat situ gak. Mentang2 la diorang masih belum popular, kitorang buat tak tau je. Cuba yang duduk sebelah tu Wong Pei Ty ke, Zakri Latif ke, harus tergedik2 kat situ kan.

Bila acara perseorangan lelaki bermula, orang pun ramai memenuhi stadium. Acara diserikan lagi dengan sorakan Tok Moh (pakcik maskot) yang dok berlawan cakap dengan kawan beliau dari Famemas tu. Mana tak meriahnya, pakcik maskot dok kat seat belah kiri, pastu kawan dia kat belah kanan, manakala kat tengah2 tu Dato' dengan Goh Soon Huat tengah lawan. Sampaikan Dato' pon sempat tergelak dengar pakcik maskot dengan Cina tu dok bercakap2 apa ntah. Satu stadium tu dengar suara diorang je.

Kali ni dapatla aku mengadap Dato' dengan lebih dekat berbanding di Stadium Putra yang lebih luas tu. Kat Stadium Juara ni mana ada seat yang memisahkan penonton. So, senang jela nak ke sini sana.

Ni waktu nak amik hadiah. Semua orang pakat serbu nak amik gambar Dato'. Aku pun serbu jugakla kan hehehehe.


Tup2 Dato' tengok aku. Amekaw!!! Terus gigil tangan aku bertentang mata dengan Dato'. Nasib baik tak jatuh kamera aku huahauauaau.

Selesai acara pemberian hadiah, kitorang pun chow walaupun masih ada lagi dua acara iaitu beregu campuran dan beregu lelaki. Hujan pun renyai2 waktu ni. Dalam jam 3.30 tu kitorang bergerak dari Stadium Juara Bukit Kiara untuk menuju ke Kelana Jaya pulak.

Sampai kat Kelana Jaya terus terjah kedai mamak untuk mengisi perut yang kosong. Haaa bila sampai kat sini barulah terasa lapar semula. Tadi walaupun tak makan tak rasa lapar sebab kenyang dapat mengadap Dato' huahuauauaau.

Sepas dah kenyang mengisi perut masing2, kitorang bertiga pun berjalan menuju ke destinasi utama iaitu Stadium MBPJ. Sebabnya hari ni ada game bola sepak di antara Malaysia B23 - menentang skuad kebangsaan Nepal. Suasana sekitar tenang je sebab tak ramai pun manusia hari ni.

Sampai je kat kaunter tiket terus ternampak coach B. Sathianathan baru nak masuk stadium. Nampak je bas FAM terus teruja dah ni heheheeh. Lepas cek tiket, kitorang bertiga pun naik la tangga menuju ke tempat duduk. Waktu ni tak nampak kelibat orang lain, so kitorang pun relaks2 je lah. Elok sampai kat anak tangga terakhir, terus terserempak Dato' K Rajagobal. Terkejut nampak beliau yang tidak disangka2 tu terus kitorang pun panjat tangga seiringan. Sehinggalah kakak Rela tu bagitau suruh kitorang ikut tangga lagi satu. Rupa2nya itu tangga VIP. Huahauaauu nampak Rajagobal je terus salah haluan. Adoiyaiiii...

Orang kat atas ni takdela ramai sangat. Stadium pun taklah sebesar Stadium Shah Alam apatah lagi Bukit Jalil kan. Suasana pun sedap sebab tak panas. Tengah2 dok sembang dan pandang2 penonton di sekitar, tup2 muncul adik Muslim dan para pemain simpanan dari pintu depan kitorang. Sekali lagi kitorang terkejut. Yelah sebab kitorang dok ralit mengadap terowong tempat para pemain keluar, tak sangka pulak yang pemain simpanan keluar depan kitorang. Mujur I tak melatah depan tu.

Adik Muslim keluar dari bawah menuju ke padang. Melentik tak jari beliau? Heheheheh

Game kali ni tidak melibatkan trio yang masih berada di Vion iaitu Fadhli Shas, Wan Zack Haikal dan Irfan Fazail. Geng2 yang masih bermain Piala Malaysia seperti Apex, Zubir Azmi, Asrarudin Putra, Fakri Shaarani pun takde sebab diorang ada game malam tadi. So, layan je lah yang mana yang masih ada. Ketua pasukan untuk hari ni ialah orang kampung saya iaitu Baddrol Bakhtiar.

Permainan banyak dikuasai oleh Malaysia tapi bola tak jugak masuk gol. Letih jugak menunggu gol yang tak kunjung tiba. Lagi letih bila adik saya Syahrul Azwari beberapa kali mensia2kan peluang yang terhidang depan mata. Geram sungguh saya waktu itu hinggakan rasa nak putus hubungan je dengan beliau. Ehhhh...

Akibat peluang depan mata yang tidak dimanfaatkan betul2, maka Adik Syahrul pun direhatkan pada separuh masa kedua. Dah le tu, masuk je bilik persalinan waktu rehat terus beliau tak keluar2 lagi dah. Letih aku tunggu huhuuuu. Mungkin sedang menangis kekecewaan agaknya hehehe

Sambil layan bola di tengah padang, sambil juga layan pemain di bangku simpanan di tepi padang. Harusla dok menunggu masa untuk Adik Muslim masuk pulak kan.

Dah berapa botol dah air yang beliau telan walaupun belum masuk main lagi.


Tengah ralit dok amik gambar beliau, tiba2 dia pandang aku. Hape lagi, gigil terus tangan mak nih. Automatik gambar pon bergegar. Debar la pulak. Aku ni memang takleh pandang orang hensem la, konpem gigil. Penyakit yang takdok ubat.

Sambil2 pandang keliling, tup2 aku ternampak satu kepala muncul dari tangga kat sebelah kiri tempat duduk kitorang. Aku besarkan bijik mata la nak tengok betul ke apa yang mata aku nampak. Rasanya macam betul kot. Terus aku bagitau member2 aku suruh tengok. Ternyata mata aku tidak silap. Kepala yang muncul itu ialah kepala penjaga gol tersohor negara, KFCM ataupun Apex di tempat duduk penonton sebelah kitorang.

Mak oiiii... dup dap dup dap terus jantung. Apasal ntah tiba2 jadi gitu padahal aku takdela minat pon si Apex ni. Kalau Adik Muslim dengan Dato' tadi tu ye lah, aku berdebar + gigil sebab aku minat diorang. Bila Apex datang duduk kat depan kitorang belah kiri je, terus tak tentu arah. Phewww... ternyata Apex seorang yang sangat hensem bila dilihat secara live. Selama ni aku tengok kat tv mahupun suratkhabar takdela hensem sebegitu. Dengan ketibaan Apex terus aku tak jadi tengok bola di depan mata sebab secara tak sedar mata asik terpandang ke belah kiri je sampai kena sound dengan kawan aku. "Oii bola kat depan, bukan kat kiri". Opsss sorry, I tak sengaja dan tak sedar macam mana alignment kepala asik mengiring ke kiri je. Aura Apex tinggi sungguh. No wonderlah ramai perempuan tergila2kan beliau dan cik-bekas-tunang-beliau-yang-ada-jari-runcing tu boleh meroyan setelah putus.

Apex tengah layan hp. Menyerlah sungguh bila pakai baju kuning. Kasut pun kuning hokeyhhh..

Kemuncak kepada jalan2 hari ni ialah saya dapat bergambar dengan Apex. Drive kereta balik ke rumah pon rasa nak senyum je sepanjang jalan. Nasib baikla aku tak bergambar dengan Dato', kalau tak, aku rasa mesti aku demam minggu ni.