Wednesday, August 10, 2011

3 Hari 2 Malam - Tioman Day 3

Memandangkan 5 orang nak berebut mandi untuk kejar bot pukul 6.30, aku pon kunci jam pukul 4.45, dengan harapan nak bangun pukul 5. Tido pon antara lena dan tidak sebab mengenangkan kekalahan Malaysia dan mengenangkan takut terbabas bangun pagi esok.

Tepat 4.45 jam pun bunyi, tapi aku malas lagi nak bangun sebab target nak bangun pukul 5 kan. Kawan aku bangun dulu. Tak lama kemudian dia keluar dari bilik air dan bagitau air tak ada. Hoh? Air takda? So, kitorang berdua pun keluar tengok paip air untuk basuh kaki kat depan chalet tu, memang takde air jugak. Kemudian dalam gelap tu pi ronda kat tangki air di belakang chalet, nampaknya tangki tu macam air melimpah jer. Huwaaa... matilah nak oi kalau macam ini.

Member aku yang lagi sorang bangun masuk ke dalam bilik air. Memandangkan dia tak tau air takde, so dengan selambanya dia pun melepaskan hajat dalam bilik air tu. Mujurlah air dalam baldi besar tu ada lagi separuh. Kitorang dah plan nak guna air tu je untuk basuh muka dan gosok gigi sorang sikit. So, hajat tak tercapai la sebab kawan aku dah gunakan untuk beristinjak huhuuuu.

Dalam kebengongan di pagi buta tu, mujurlah aku dikurniakan otak yang cerdas dan comel. Ehhh... Mujur aku teringat kat kawasan foodcourt depan jeti tu ada tandas. Nak lagi best, aku dengan lagi 2 orang kawan aku tup2 time tu sakit perut plak. Bayangkan uols, sakit perut time air takde. Rasa nak nanges menyembah bumi kat situ.

Dalam kepekatan malam, kitorang berempat buat rombongan ke foodcourt tu untuk mencuba nasib. Alhamdulillah kat tandas tu airnya laju, dapatlah masing2 melepaskan hajat dengan tenang dan mencuci muka serta ambik wuduk.

Waktu kitorang nak meninggalkan chalet sesudah subuh dalam jam 6.15 pagi tu, terdengar suara2 dari chalet2 bersebelahan yang kecoh pasal ketiadaan air. Kitorang bagi cadangan suruh diorang pegi ke foodcourt tu.

Sampai kat jeti dah ramai orang yang tunggu. Tapi, sampai jam 7.10 barulah bot tu nak bergerak. Adoiyaiii... letih betul tercongok kat bot tu. Dugaan di pagi hari. Tekanan okeh. Dah le tak mandi huahauuaua.

Sudahnya berteleku je la kat jeti tu sambil tengok cubaan Radzuan Ismail menempa nama dalam Malaysia Book of Records bagi acara Longest Underwater Submergence selama 24 jam bermula jam 4 petang semalam dan berakhir 4 petang hari ni. Time tu ada 3 - 4 orang yang turut sama menyelam, so aku taktau la yang mana satu si Radzuan ni. Tong gas yang dah digunakan waktu tu dah 8 tong. Tak tau le sama ada beliau berjaya ke tidak dalam percubaannya itu. Moga2 beliau berjaya.

Memandangkan Salang adalah tempat bot mula2 berlepas, orang pun takdela ramai sangat, sehinggalah bot singgah di setiap jeti untuk mengambil orang2. Aku memang cuba untuk tido je dalam bot tu. Buka2 mata je dah memang padat penuh orang termasuk budak2 berpakaian sekolah.

Waktu pegi hari tu perjalanan 2 jam lebih sikit jer, tapi kali ni sampai 3 jam dalam bot. Sekali lagi tekanan aku hari ni. Argkhhh sakit leher...

Sampai je kat jeti, fuhhh lega rasanya. Benda pertama yang dicari ialah kedai makan. Wehooo... makanan kat kedai2 di sini meriah. Walaupun pukul 10.30, tapi makanan tengah hari dah ada dah. Aku memang tak pandang dah nasi lemak ke, roti canai ke, memang terus bantai makan nasi jer. Yelah, kang bas gerak kul 12.30, dijangka sampai KL dalam 4.30 atau 5 petang. So lebih baik brunch jer terus.

Lepas makan + jalan2 cuci mata, kitorang pun jalan kaki ke stesen bas yang jaraknya lebih kurang 800 - 900 meter dari tempat makan. Walaupun panas terik, pejam mata je lah jalan kaki ke situ.

Sampai kat stesen lepak2, taking our own sweet time sebelum meninggalkan bumi Mersing nih. Tunggu punye tunggu, dah dekat pukul 1, haram tak nampak batang hidung driver bas dan jugak bas pun. Hati dah panas dah ni. Tanya kat kaunter, katanya bas rosak. Dem yu! Awatla hari ni pulak nak rosaknya bas oiii... Macam2 hal.

Pukul 1.30 petang barulah bas muncul. Naik bas terus amik seat depan, tak sabar nak sampai KL kekdahnya. Dok atas bas terus tertido keletihan. Bas ni masuk Rompin jugak, untuk ambil penumpang lagi. Keluar dari Rompin jer aku dah tak sedar diri sampailah kat mana entah, bas berhenti rehat. Time tu hujan lebat, aku malas nak turun. Lagipun bukannya berhenti kat R & R, sekadar kedai makan tepi jalan je.

Sambung perjalanan, bas mula bergerak perlahan sebab hujan dan kereta banyak. Adoiyaiii... bila nak sampai nih. Masuk je kat area Jempol hingga ke Kuala Pilah mulalah kereta bergerak mengalahkan kura2. Dari Istana Seri Menanti nak sampai ke Ulu Bendol pun makan setengah jam. Nangesss sekali lagi. Sudahnya driver bas keluar dari jalan, berhenti kejap lepak kat Shell nak kurangkan kesesakan. Aku kalau ikut hati macam nak jalan kaki je gi tengok apa yang berlaku sampaikan kenderaan langsung tak bergerak nih. Menurut kawan aku yang dok di Jempol, setiap hari Ahad memang kenderaan akan bergerak sedikit perlahan sebab banyak kenderaan yang berada di jalanan, mostly nak balik ke KL lah kan. Tapi takdela seteruk hari ni, kecualilah kalau ada kemalangan. Sampai ke sudah haram takde kemalangan pon.

Dalam bas, ada 2 orang pelancong yang dah terlewat untuk kejar penerbangan di LCCT. So, disebabkan driver tu baik hati, bas tu melencong masuk ke Nilai, hantarkan 2 orang Mat Saleh tu kat stesen komuter untuk diorang amik teksi ke airport. Dah buang masa kat situ plak kan. Last2 dekat jam 8.30 baru sampai kat Tasik Selatan.

Disebabkan perut masing2 dah merintih minta diisi, kitorang singgah makan kat KFC. Kat sini pun bleh tahan sampai Singapore jugak beraturnya. Mana taknya, bila barisan yang aku dan kawan aku beratur tu sampai kat giliran kitorang, tup2 budak kaunter tu tup kaunter dan suruh beratur kat barisan sebelah. Kau rasa nak makan orang tak time tu? Dah le dugaan yang menguji kesabaran sejak awal pagi kan. Nampaknya selagi tak sampai rumah, lagi macam2 le benda yang boleh menaikkan darah. Huhuuuuu. Betullah kata2 orang, tak pastila ni kata2 pepatah ke kata2 gurauan aku pon tak tau. Kalau kita buat apa2 dan tak jadi, tak betul ke, mesti kita akan keluar ayat "ko tak mandi pagi lah tu kan". Dan disebabkan kitorang tak mandi pagilah macam2 hal jadi hari ni. Moral of the story, tak mandi malam takpe, jangan tak mandi pagi hehehehhe. Sekianlah rancangan 3 Hari 2 Malam untuk episod kali ini.

Oh ya, ada juga yang bertanyakan bajet untuk cuti2 ni. So di sini aku senaraikan bajet yang telah digunakan. Murah je, pergilah bercuti2 Malaysia.

Bas Transnasional KL - Mersing = RM60 (return)
Bot Mersing - Tioman = RM70 (return)