Friday, July 15, 2011

KL-London-Amsterdam

Hari yang dinanti2kan selama hampir setengah tahun setelah keputusan diambil telah pun tiba. Seawal jam 8 pagi dah tak boleh nak tido dah walaupun penerbangan adalah pada jam 1.30 petang. Tapi kegembiraan pagi ni dikejutkan dengan gegaran hasil dari gempa bumi yang dirasai tatkala tengah melayan FB. Terus feeling2 konon2nya pemergian ke overseas adalah untuk melarikan diri dari gempa bumi hahhaaha. Poyo!!!

Sampai kat airport terus isi perut penuh2 makan nasi puas2. Maklumla nanti kat sana kalau makan nasi feelingnya tak sama atau rasanya tak sama dengan di Malaysia kan. Penerbangan berjalan lancar. Luckily aku dengan kawan aku dapat duduk berdua jer, so boleh la berlunjur2 kaki sebab tak ada penumpang lain yang menghuni seat ke-3 bersama2 kitorang. Takdela kejung sangat nak duduk untuk mengharungi penerbangan selama 13 jam kan. Mau terkehel urat pinggang aku karang.

Lepas je dihidangkan dengan nasi lemak, terus aku tak tunggu lama lagi dah. Terus tutup mata tido. Asalnya aku plan nak makan ubat muntah yang boleh menyebabkan mengantuk untuk tido tanpa henti. Tapi tak sempat makan lagi pun mata aku dah tutup dah. Boleh tahan seksa jugakla nak menunggu 13 jam tu. Macam2 posisi aku tido, bangun, duduk, berjaga, berjalan ke tandas tapi tak sampai2 lagi pon bumi London.

Setelah mengharungi perjalanan yang panjang, akhirnya pesawat mendarat dengan selamatnya di London pada jam 9.30 malam . Phewww... macam tak percaya akhirnya cita2 aku nak jejak kaki di bumi Eropah menjadi kenyataan. Syukur pada Tuhan. Urusan imigresen berjalan lancar sekali. Waktu beratur nak cop pasport ni la ternampak fotografer popular, SaifulNang and the gang yang turut menaiki pesawat sama dengan aku.

Sempat jugakla kitorang berkenalan dengan 2 orang lagi warga Malaysia yang melancong. Kedua2nya pun anak dara jugak. Seorang student Masters, dan seorang lagi kerja kat audit firm. Diorang lagi dahsyat, amik cuti sebulan untuk menjelajah Eropah. Alangkah bestnya kalau aku pun dapat cuti sebulan gitu untuk pergi jalan2. Tenang je hidup takyah fikir pasal keje. Diorang siap tanya, taknak pergi US ke? Nasib baikla Airasia belum buat flight ke sana. Kalau tak, ada potensi aku pon terpengaruh sama ni huahuaauaa.

Selesai urusan, terus cari port baeeekkk punyerrrr untuk tido. Pehhh... tak puas2 lagi tido. Yelah, sekarang kan dah malam, harusla tido kan. So, lepak le kat kerusi panjang dengan beberapa orang lagi Mat dan Minah Saleh yang sama2 tido kat airport jugak. Disebabkan mata aku dah tepu, maka tido kejap2 je lah sementara nak tunggu pagi untuk menaiki flight ke Amsterdam jam 7 pagi.



Dari London menaiki Easyjet ke Amsterdam yang mengambil masa lebih kurang 45 minit sahaja. Tapi sampai kat sana dah pukul 9 pagi sebab daylight saving time. Pengalaman di Schipol Airport sangatlah hampeh! Mana taknya, kitorang kena tahan kat imigresen lebih dari setengah jam. Dah rasa macam terrorist plak bila imigresen kat kaunter tu suruh kitorang ikot pegawai imigresen ke pejabat berhampiran. Sebelum tu pun banyak gile soalan yang dia tanya. Orang2 lain pemegang pasport dari negara2 EU senang je lepas tanpa banyak soal. Muka2 dari Asia je yang diorang tahan dan bawa ke pejabat. Kat pejabat tu nampak la ada 2-3 orang yang berwajah Oriental, tak pasti dari mana dan juga sekumpulan mamat2 dari Middle East.

Selain soalan2 biasa yang sering ditanya oleh mana2 imigresen termasuk tengok tiket balik, which is normal, diorang jugak siap tanya berapa banyak duit yang dibawa, nak tengok kredit kad, nak tengok duit la. Tanya apa yang dibuat di Malaysia la, keje apa la, berapa lama cuti bla bla bla. Even pasport pon siap kena fotostat lagi. Bila aku tanya ada apa2 masalah, imigresen kat kaunter tu cakap just a normal checking jer. Time bila kat pejabat plak, 2 kali aku tanya brader2 imigresen tu apa masalah, diorang tak jawab. Buat2 tak dengar dan buat2 alih ke soalan lain. Rasa macam nak sepak pon ada. Lepas pompuan2 dari Asia dan juga mamat2 Arab tu dilepaskan, barulah kitorang pon lepas. Time ni rasa teruja nak melancong tu dah hilang. Rasa nak maki orang je.

Bila kitorang pegi ke tempat baggage, beg kitorang dah takde dah kat situ. Mesti orang2 kat airport tu ingat beg tu tak dituntut. Yelah, mana taknya, dah lama sangat tersadai dalam pejabat imigresen tu. Last2 kitorang pi cari mamat imigresen tu dan suruh dia cari beg kitorang huahauuaau. Bila dah jumpa tempat beg, sekali lagi aku rasa macam nak maki orang. Mana taknya, roda beg aku dah terkopak. Jibaok betoiiii... Mujurlah masih boleh bergerak lagi, kalau tak macam mana aku nak tanggung beg tu. Jawab! Jawab! Disebabkan beg masih boleh bergerak walaupun terpaksa tarik dan angkat pelan2 supaya tak tercabut, aku pun malas la nak pegi complaint dekat kaunter airport tu. Cuma terfikir nak sampai ke Amsterdam Central dan nak tido je. Mood totally zero.