Saturday, July 9, 2011

Gelak Khas



Dah lama rasanya tak gelak kuat2. Gelak kuat2 ni maksudnya kau gelak bagai nak rak di khalayak ramai tanpa terpikir pun nak kontrol macho atau kontrol cun walaupun orang2 di sekeliling pandang kau semacam jer.

Yer, tak dinafikan buat perangai macam tu memang buruk dipandang. Tak kiralah kau anak dara sunti ke mahupun teruna suci. Apatah lagi kalau kau tu mak/bapak orang kan. Tapi sekali sekala buat macam tu, rasa macam ok je. Aku le yang rasa ok. Orang sekeliling mesti rasa macam nak je baling kerusi kat kau kan.

Minggu ni 3 kali aku dapat buat perangai tak senonoh gitu di khalayak ramai secara berjemaah. Kali pertama di Foodcourt Teja, Presint 9 dengan kawan2 lama. Mulanya tak plan pun nak jumpa + makan beramai2 sebab aku hanya janji nak makan berdua je. Tup2 sampai kat sana kebetulan lagi 5 orang kawan aku pun turut makan kat sana. So, alang2 dah jumpa kan, bergabung meletop le jawabnya. Nak2 lagi bila ada mak hayam. Macam2 le kisah dan cerita yang keluar. Bila sekali terkeluar cerita lawak, terus masing2 gelak sampai nak terkoyak bibir. Tak kiralah kau anak dara sunti ke, anak teruna suci ke, malah mak mahupun bapak orang pon masing2 gelak lupa diri. Best!

Kali kedua pulak kejadian berlaku di Secret Recipe Diplomatik. Kali ni berempat. Mula2 ok jer, semua behave. Tapi dah lama2 bila masing2 saling kutuk mengutuk masing2, kuar le ayat2 yang memang tak boleh tahan kalau tak gelak. Apa lagi, bergema le gelak ketawa dalam Secret Recipe yang saiznya hanya sekangkang kera tu. Ahhh tak peduli. Yang penting, bila benda tu lucu, gelak harus bersungguh2 supaya sampai maksudnya.


Kemudian, sesi gelak ketawa disambung pula di Selera Putra dengan kawan2 yang lain. Berlima kali ni. Dah le mengadap Masjid Putra, tapi masing2 bercerita/mengumpat/bergelak ketawa sampai lupa diri. Mujur aku tak mengadap masjid, aku duduk mengadap kedai. Kiranya masjid kat tepi aku lah. Kalau kena panah petir aku mesti kena sikit je kot berbanding kawan aku yang betul2 mengumpat berhadapan masjid kan. Boleh gitu? Hehehehe. Nasib baikla masing2 yang lupa diri tu disedarkan dengan laungan azan Maghrib. Kalau tak, confirm dah kena panah petir.

Best pulak dapat gelak ketawa tanpa had dan tanpa sekatan ni. Biasanya kalau gelak pon cover2 atau control2 je. Tak pun gelak bagai nak rak, tapi secara maya (YM/FB/SMS) je. Mana lepas kan gelak gitu. Tak puas. Sekarang kan program Maharajalawak dah takde, so memang takde peluang la lagi nak gelak2 bila tengok tv sampai berair mata.