Monday, April 4, 2011

Hari Ini Dalam Sejarah

Memang sejarah betul kali ni. Harap2 bukan buang tebiat nak mati la. Hari Sabtu pagi2 buta dalam pukul 7.15 pagi aku keluar pergi joging. Yeahh... jogging. Aku pon tak percaya serta kagum dengan diri sendiri heheeh. Ini semua gara2 kes hips don't lie la ni.


Runsing memikirkan strategi nak kurangkan buncit dan kecikkan peha (dan pipi semestinya), malam tu terus aku dapat idea. Aku ajak housemate aku pergi joging pagi Sabtu. Mula2 cakap dia pun terkejut tak percaya dengan apa yang keluar dari mulut aku. Maklumlah dah hampir sembilan tahun hidup bersama, ni kira first time jugak la dia dengar aku nak pegi joging.

Esok dengan semangatnya kitorang keluar waktu cuaca masih tak berapa cerah lagi. Macam budak2 nak pegi sekolah plak rasanya. Dari rumah berjalan kaki hingga ke Presint 10. Dari belakang Puspanitapuri tu kitorang start berlari hingga ke Presint 8 melalui bawah jambatan. Nampak juga sekumpulan pakcik dan makcik yang sedang bertaichi kat situ. Kalau tak disebabkan diorang pakai uniform khas, kitorang pun nak gak le selit2 kat belakang ikut bertaichi. Hari ni takde pulak orang buat senam robik kat depan tasik tu, tak dapat le nak join sekali.

Sampai kat Presint 8, kitorang exercise menggunakan alat2 senaman outdoor yang ada kat area tu. Kiranya sempatla aku amik peluang nak kempiskan perut. Dah puas lari dan bersenam, terus menuju ke Medan Selera Presint 8 membeli nasi lemak. Memang hampeh kan? Pastu terus jalan kaki balik ke rumah.

Sampai kat rumah terus terasa macam kurus. Amazingly perut aku memang leper 100% pagi tu. Pergkhhhh kagum gila babi. (errr ke sebab aku tak makan lagi kot? tu pasal leper). Sampai ke rumah tak terus makan nasi lemak, tapi teru ke office sebab aku tertinggal purse kat dalam bilik. Ikut hati nak biar je purse tu, malas nak amik. Tapi memandangkan petangnya aku nak ke Shah Alam, terpaksalah pergi juga walaupun baju basah lencun dengan peluh.

Balik dari office mengadap tv sambil menikmati nasi lemak hingga licin. Setengah jam lepas makan, tetiba mata pun jadi layu. Hambik kau, tido sampai pukul 3. Sia2 je joging bagai nak rak kan?

Pasni tak tau ler bila lagi nak joging pulak walaupun rasa macam nak jadikan joging tu acara mingguan setiap Sabtu. Tapi biasalah kan, aku ni spesis hangat2 taik ayam. Hari tu konon beria2 hari2 balik rumah naik tangga hingga ke tingkat 13. Tapi takat bertahan seminggu lebih je. Sekali aku tertinggal, terus dah malas nak buat.

Kemudian, disebabkan perut makin naik, aku pun gigihla buat sit up setiap hari. Seperti yang dijangka jugak, hanya bertahan seminggu je. Adoiiii... camne nak kurus dan fit nih kalo gini gayanya.

p/s to my friend: weiii... aku dah joging, dah sit up, dah naik tangga. Kau bila lagi? Kata nak cantekk kannn...