Tuesday, March 15, 2011

Tidur Malamku Tak Lena, Asyik Teringat Padanya

Sejak2 berkecimpung dalam bidang 5S ni, boleh dikatakan asal tido je mesti aku termimpi2 berkenaan 5S. Mimpi2 yang best dengan orang2 yang best pon 5S tetap muncul dalam mimpi tu. Agaknya sebelum tido aku asik dok pikir apa perancangan seterusnya kot sampai terbawa2 dalam mimpi.

Setakat ni, aku happy je buat 5S ni setiap hari selama 2 jam. Kena buat secara intensif sebab zon aku agak kritikal berbanding yang lain walaupun secara kasarnya nampak zon aku yang paling senang. Tapi, hakikatnya ada yang tersembunyi yang buatkan ia jadi kritikal.

Sekarang kitorang tengah dok proses bilik dokumentasi yang memuatkan dokumen2 sejak dari tahun 1974, sewaktu mula2 office aku ditubuhkan. Kitorang kena susun balik semua dokumen tu mengikut susunan sebab sebelum ni hanya susun gitu2 jer, asal bersusun. Tapi kalau nak cari memang sengasara le sebab tak ikut kronologi.

So, setiap hari dalam 2 jam tu kitorang susun la benda tu sikit demi sikit dengan penuh kesabaran mengharungi dokumen yang lebih kurang 2 - 3kg berat setiap satunya. Memang bila balik rumah rasa sengal2 badan la jugak. Ditambah lagi dengan habuk yang maha banyak membuatkan muka habis gatal2. Tapi semua tu kira macam alah bisa tegal biasa je lah kan.

Petang semalam kitorang dah berjaya susun hingga ke tahun 1990. Maknanya lagi sepuluh tahun je lagi nak settlekan dalam bilik tu. Hati masing2 dah makin berkobar2 dan berbunga2 memandangkan kerja2 makin mudah bila dokumen semakin berkurangan di atas lantai.

Tengah sibuk masing2 mengasingkan dokumen untuk disusun bagi tahun 1991, tup2 takde angin takde ribut tiba2 satu rak yang ada runtuh menyembah bumi uolsss. Tergamam kitorang, tak tau nak respon bila melihat segala penat lelah selama ni bertaburan penuh kat atas lantai. Seriously aku rasa macam nak mati time2 tu jugak. Rasa macam gempa bumi dan tsunami melanda. Semua orang terus down giler. Tension sebab nak cari, nak susun dan nak angkat balik semua tu. Nak berjalan dalam tu langsung dah tak boleh. Aku punyer kertas panduan nombor2 dokumen yang telah disusun pun terkubur kat bawah tu, tak boleh nak amik.

So, semua pun tak tau nak pikir nak buat apa dah. Kena start balik dari bawah ok. Rak tu pun dah senget benget tak boleh nak tegak. Kena pikir strategi lain la pulak nak susun. Last2 kitorang buat keputusan balik je ke rumah sebab dah buntu tak boleh nak pikir bila masing2 tertekan dengan malapetaka yang melanda.

Dan, kat rumah badan aku sakit2 sebab terpaksa angkut semula berpuluh2 dokumen untuk dipindahkan ke bahagian lain buat sementara waktu. Penat toksah cite la, sampai tak boleh nak buka mata. Seperti dijangka, tido aku memang tak boleh lena dan siap termasuk2 dalam mimpi pasal apa yang akan dibuat hari ni. Sampai kat office, EO aku pun cakap dia pun tak boleh tido pikir pasal ni. TERTEKAN!!!