Monday, February 7, 2011

Tragedi Malam Raya

Dalam kesibukan membuat persediaan menyambut hari raya (raya lah sangat) ada beberapa peristiwa yang terjadi di petang hari raya.

1. Waktu aku dan mak tengah ralit tengok tv, tup2 dengar bapak aku dok panggil dari bilik tokwan aku. Tokwan aku jatuh dalam bilik air, tak boleh bangun. Takdela jatuh kedebukkk gitu, tapi kalau dia terduduk kat atas lantai memang tak boleh bangun dah le, terpaksa la angkat. Tapi lega, beliau takde apa2.

2. Petangnya, bapak aku tengah adjust siling kat dapur. Aku dan mak pun tolongla beliau pegangkan papan siling tu. Mak aku panjat tangga, aku panjat kerusi plastik. Siap bapak aku pesan lagi supaya aku berhati2 sebab kerusi tu kan licin. Dia pi amik kerusi meja makan, nak panjat jugak. Tup2 gedebukkk bapak aku jatuh terlentang kat lantai. Time ni aku dengan mak aku antara terkejut dan nak tergelak pun ada. Tapi tahannn je lah, kang tak pasal2 bapak aku hempuk kerusi atas pala aku. Tapi risau la jugak, sebab kebetulan jiran aku pun jatuh daripada tangga waktu betulkan lampu di rumah beliau 2 hari sebelumnya, terus retak kaki. Nasib baik juga takde apa2 yang jadi kat bapak aku.

3. Memandangkan adik aku baru balik outstation di Kelantan dan Terengganu, maka sudah pastila banyak keropok lekor yang beliau angkut. So, sebagai seorang wanita Melayu yang rajin, aku pon sibukla potong dan goreng keropok tersebut. Sedang asyik mengacau2 kuali sambil ditemani 2 ekor kucing aku di dapur, tiba2 kebabommmm!!! Kuali mak meletop uols. Bukan main terkejut mak waktu tu. 3 kali plak tu letupan berlaku. Huwaaa... brengsek punye keropok lekor. Bukan takat terkejut je, tapi letupan tu telah membuatkan dapur kat rumah aku disirami oleh minyak panas dari lantai sampai lah ke bumbung. Bertempiaran kucing aku lari akibat letupan tu. Aku suspek selain terkejut dengan letupan yang kuat, badan mereka juga terkena minyak panas.

Tuan punye body (aku) pulak, habis baju aku dilimpahi minyak panas termasuklah muka dan tangan. Apa lagi, meraung la aku kuat2 tatkala letupan berlaku. Mana tak meraung, panas siot kat muka dan tangan aku. Yang buatkan aku jerit kuat tu selain daripada panas, aku takut muka aku cacat. Sebelah muka aku kena minyak. Hape lagi... terus aku jerit "maakkkkk!!!! cacat la mukaaaa nii". Mak aku yang tengah amik air semayang kat bilik air terus melompat keluar bila dengar letupan dan jeritan aku yang kuat gila tu. Orang2 kat surau pun terkejut. Diorang ingatkan kitorang main mercun huahuahuaua.

Terkejut tengok muka aku yang sudah merah, sepantas Gaban menukar bajunya dalam masa 0.02 saat, terus mak aku amik tepung gandum dan tempek kat muka dan tangan aku cepat2. Plinggg!!! Aku bertukar macam pisang yang nak kena goreng. Sempat la suluh muka kat cermin, memang merah besar la pipi aku sebelah. Terus aku risau nanti balik KL macam mana aku nak lindungkan muka aku yang cacat tu. Terbayang yang aku nak amik cuti seminggu atau pakai purdah pegi office. Siap plan nak contact skandal lama aku kat JKM, mintak borang OKU lagik. Pastu nak pegi buat pembedahan plastik la pulak. Pehh... macam2 yang aku pikir.

Serius aku terkejut. Sepanjang aku berkecimpung dalam bidang makan dan goreng keropok lekor ni, tak pernah la lagi keropok lekor yang aku goreng meletup. Terus aku trauma. So pasni, boleh la bagi alasan trauma kat mak mentua kalau dia suruh aku masak heheehehe.

Dulu masa sekolah menengah, ada le kawan aku ni balik ke asrama dengan muka yang compang camping. Kitorang semua terkejut tengok muka beliau. Bila ditanya, katanya terkena minyak panas waktu goreng keropok lekor. Tapi kitorang suspek beliau menipu je. Yelah, teruk siut muka dia time tu. Mana la kitorang nak percaya terkena minyak panas sebab keropok lekor meletup. Kira macam tak lojik akal la kan. Memandangkan beliau ada mak tiri, kitorang syak beliau telah didera oleh mak tiri sampai muka jadi macam tu. Now, bila aku dah kena letupan keropok lekor, automatik aku teringatkan kes kawan aku ni. Nampaknya betullah keropok lekor boleh meletup hehehehe.

4. Malam yang sama juga, waktu aku dengan mak enak dibuai mimpi di depan tv dalam pukul 4 lebih, tup2 aku terjaga sebab terdengar tapak kaki adik aku yang berjalan di hujung kepala nak pegi buka tv untuk mengadap bola. Time dia berjalan ke arah tv, tup2 praappp!!! bunyi kaki dia memijak sesuatu. Mata aku yang tadinya redup2 dan sayup antara buka dan tutup terus terjojol dan menjerit. Huwaaaa... spek mata akuuu!!!

Adik aku telah menamatkan riwayat spek mata aku di pagi hari raya huhuhu. Maka dengan rasminya aku telah menjadi buta sepanjang raya tu. Nak pi buat spek baru sah2 la kedai semua tutup sebab hari raya pertama kan. Nangesss!!! Mujurlah spek mata mak aku ada, bolehla aku rembat pakai walaupun power aku lagi banyak. Nampak la juga sikit2 daripada tak nampak langsung. Sudahnya aku tengok tv dari jarak 2 kaki jer huhuhu.

Walaupun macam2 peristiwa yang jadi sehari sebelum hari raya, tapi hari raya tahun ni tetap disambut dengan sederhana tetapi merah (ayat suratkhabar) heheheh.

p/s: perlukah aku ban keropok lekor dan mak mentua Terenganu? Opss... terlebih sudah