Wednesday, February 23, 2011

Batuk

Masuk hari ni dah 6 hari aku menderita dihinggapi sakit tekak + batuk. Memang sekarang ni musim orang demam dan tak sihat pun kan. Aku start kena ni hari Jumaat lepas. Rasa tekak lain macam je. Seperti biasa, sediakan botol air dan telan air serta ulang alik ke toilet ye. Memandangkan kat rumah di hujung minggu tinggal aku sorang je, maka duduk di rumah pakai t-shirt dan spender je, senang sikit nak ulang alik ke toilet huahauauauaua. Please don't try this at home, except you're living alone.

Malam tu time nak tido memang sangat2 seksa. Sebabnya telan air liur pon sakit. Tengah2 malam mula melarat sakit ke telinga dan gigi. Cek kat dahi dan leher takdela panas sangat pun. Mulalah aku risau, sebabnya petang Sabtu tu aku ada janji dengan kawan2 aku. Risau takut demam pulak.

Petang Sabtu tu ok la, tekak aku tak sakit, siap boleh berkaraoke lagi. Membuktikan memang tak ada masalah la kan. Malamnya bila aku tido, sakit yang sama muncul lagi. Tak boleh telan air liur + sakit telinga + sakit gigi di bahagian kiri. Tempat yang sama macam sebelum ni. Tido memang tak tentu arah le aku. Kejap mengiring, kejap meniarap sebab aku tak boleh tido terlentang. Kalo tido terlentang kira macam kerap kena telan air liur kan, tu pasal aku mengiring dan meniarap.

Hari Ahad memang aku tak buat apa2 satu hari. Lepas makan aku tido, bangun tengok tv setengah jam, tido lagi sampailah ke petang. Kiranya aku paksa diri untuk tido sepanjang hari untuk mengurangkan rasa sakit. Yelah, kalo tido kan kita tak rasa apa2, tu pasal aku tido satu hari suntuk sampai muka aku sembab habis. Rumah pun jadi tongkang pecah. Bangun malam tu pun sebab nak tengok separuh akhir badminton kat Terengganu dan nak iron baju. Kalau tak mesti pagi Isnin baru aku bangun.

Malamnya pun aku berperang lagi dengan sakit tekak. Isnin pergi keja ok la, dah boleh telan air liur macam biasa, cuma batuk sikit2 je. Bila balik kerja, kat rumah dah start sakit balik. Batuk + sakit tekak + sakit gigi + sakit telinga + tak boleh telan air liur. Perkara yang sama berulang lagi hingga Selasa. Kiranya time siang aku pergi office/keluar dari rumah aku tak sakit, bila balik rumah dan baring aku akan start sakit berangkai tu. Pelikkk.

Semalam disebabkan aku tak tahan batuk sampai terkuar air mata, aku makan strepsils pun tak jalan, aku belasah je makan ubat apa ntah, yang aku dapat dari Klinik Putrajaya waktu aku sakit kaki bengkak tahun lepas tu. Kat situ tulis ubat demam/tahan sakit, so aku belasah je. Hehehe... dah setahun punye ubat, nasib baik aku tak buang lagi. Tapi bila tengok expiry date dia tahun 2012, kira boleh la lagi telan.

Lepas telan 2 biji, terus hilang sakit telinga/gigi/tekak aku. Sekelip mata okeh. Lega rasanya, takdela lagi aku struggle nak tido dan telan air liur. Tapinyaaa... tengah malam aku berjaga, terus berkokok hingga ke pagi. Batuk aku tak hilang2 jugak, cuma tak sakit je.

Hari ni pi office ok, tak sakit dan tak berapa batuk. Kiranya sakit aku kali ni aku tak boleh berada kat rumah kot? Aku kena dok luar dari rumah, barulah sakit aku ok. Err.. takkan nak tido kat office plak? Huhuuu...

Dulu2 kalo aku sakit/demam macam ni, aku tak boleh pergi office. Bila berehat atau cuti kat rumah badan aku akan jadi sihat dan segar bugar. Tapi bila pergi office, automatik demam aku akan muncul semula. Tu aku boleh relatekan dengan aircond la kan. Kat office aircond 24 jam, mana tak demamnya. Tapi kali ni kat rumah aku takde aircond, cemana plak aku boleh sakit di rumah dan sihat di office? Tak paham aku. Cer cite... cer citeee.


Malam ni kalau sakit juga terpaksalah aku tahan dulu dan makan ubat setelah selesainya menonton perlawanan bola sepak kelayakan olimpik antara Malaysia dan Pakistan (takut tertido lepas makan ubat). Diharap semoga anak2 harimau Ong Kim Swee akan berjaya malam ni. Buat adik Muslim, sila jaga benteng pertahanan malam ni dengan kental sekali yer bersama kawan2 yang lain. Jangan lupa, muka mesti bengis seperti biasa ok. Barulah aaaauuuuuummmm gitu.