Tuesday, November 23, 2010

Upside Down

Hidup ni macam2 yang perlu dihadapi. Paling utama reaksi dan kerenah manusia2 yang berada di sekeliling kita sama ada yang dikenali atau yang langsung kita tak kenal.

Hari ni saja aku dihadapkan dengan 3 masalah yang mengganggu 3 orang kawan yang berlainan. Seperti biasa, aku hanya mampu menjadi pendengar tanpa cuba untuk menyelesaikan pun masalah2 tersebut. Mungkin bagi jalan/pilihan, tapi penyelesaiannya tetap di tangan tuan punye body. Lagipun mostly adalah masalah orang2 yang dah berkahwin. So, aku tak boleh la semborono je nak bagi pandangan tanpa memikirkan baik buruknya. Ye lah, ini melibatkan rumahtangga orang kan, kena la berhati2 umpama menarik rambut dalam tepung.

Kadang2 masalah yang menimpa kita ni bukan datang secara tiba2, tapi masalah yang dicari sendiri. So, nak salahkan siapa lagi kalau bukan diri sendiri kan? Tapi tu lah, selalunya manusia ni ego tinggi melangit, susah nak mengaku salah sendiri. Bila masalah dah jadi besar dan menjerut leher, barulah nak menggelabah kan.
Cuma yang aku nak tergelaknya dengan kawan yang ketiga. Dia call aku di saat aku dah hampir mendarat di bumi New Zealand. Sembang punye sembang keluarlah cerita masalah yang beliau hadapi saat ini. Walaupun mengantuk, tapi aku tetap tadahkan telinga dan sediakan bahu (a shoulder to cry on kata omputeh) tapi takdela dia menangis. Dah habis cerita masalah last2 dia pulak yang keluarkan cerita pasal kaunseling untuk hindari masalah termasuk stress dan kemurungan. Siap bagi definisi each of the meaning, simptoms and case study lagik. Aku pun pelik, patutnya aku la yang cakap kat dia pasal semua tu kan, tapi dia yang dok ceramah kat telinga aku pasal kaunseling, motivasi dan self-help. Aikkk... tak pasal2 aku dapat ceramah percuma dari orang yang sedang hadapi masalah. Tapi aku layan je lah kalau dengan cara itu beliau dapat menenangkan diri sendiri walaupun dalam hati rasa nak sekeh je mamat ni. Apa2 pun aku harap beliau bertabahlah dengan apa yang terjadi dan bakal terjadi. The choice is yours, not the others. I'll always pray for your happiness. That's the least I can do at this moment.