Tuesday, June 12, 2012

Paris

Sampai je kat rumah kawan aku, terus mandi dan lepak2 menghilangkan lesu di badan.  Lepas makan kitorang keluar jenjalan di sekitar Kota Paris sebab kawan aku yang seorang tu belum sampai lagi ke Paris ni.  Aku dengan kawan aku dah penah ke sini tahun lepas, so kitorang berdua jadi la tourist guide bawak beliau pusing2 Paris.


Tempat pertama yang dituju mestila melawat menara tersohor tu, Eiffel Tower.  Orang seperti biasa tetap melingkau2 barisan yang beratur menunggu untuk naik ke menara.  Memandangkan tahun lepas dah naik dan kawan aku pun malas nak naik, kitorang berposing2 kat sini je.

Lepas puas bergambar, terus mencari crepe.  Apa barang datang ke Paris tapi kalau tak makan crepe kan.  Penjual crepe ni orang Nepal, kawan dia pulak orang Thailand.  Dah tak pasal2 sambil buat crepe sambil kitorang belajar bercakap bahasa Thai dengan bahasa Melayu pulak.


Makan2 sambil jalan2 untuk ke destinasi berikutnya.  Kali ni tak nampak pulak warga2 kulit hitam yang membuka pusat judi kat kawasan ni.  Dah kena angkut dengan penguatkuasa kot? Atau masih belum memulakan aktiviti sebab hari masih awal, aku pun tak pasti.

Dari Eiffel kitorang berjalan menuju ke Arc de Triomphe.  Pun sekadar untuk bergambar2 depan tu.  Dari situ jalan lagi menyusuri sepanjang kawasan Champ Elysees hingga ke butik LV sinun.  Cuaca sungguh panas hari ni sampai hilang mood aku nak jalan.  Terang benderang, nak buka mata pun susah.


Pukul 3 petang kitorang pon naik metro kembali ke rumah kawan aku untuk bersiap2 nak menuju ke Porte de Bagnolet.  Kitorang keluar rumah jam 4 lebih bersama2 kawan aku yang nak pegi bersiar2 bawak anak2 berjalan2 mengambil angin petang.

Tepat jam 6.30 petang bas berlepas dari Galleini untuk menuju ke destinasi berikutnya yang mengambil masa 19 jam perjalanan.  Ye, tak salah taip.  Memang 19 jam aku akan harungi perjalanan ini.  Zassstttt....