Wednesday, October 26, 2011

Paris - Day 3

Hari terakhir di Paris dimulakan dengan sesi berjalan kaki mencari Statue of Liberty. Sebagaimana yang kita tau Statue of Liberty di New York tu adalah hadiah daripada Kerajaan Perancis kepada Amerika. So, kat Paris ni ada dia punya replika la. Takdela sebesar seperti di New York tu.

Jalan punye jalan punye jalan akhirnya kitorang jumpala dengan tempat yang dicari tu. Kawasan ni sunyi, orang tak ramai pun. Puas bergambar dan feeling2 konon2 berada di New York dan berangan macam dalam scene CSI:NY, kitorang pun balik menyusuri tepi sungai Seine.


Seterusnya kitorang pergi ke Eiffel Tower lagi. Memandangkan hari ni cuaca sangat cantik, so boleh sambung posing sampai muntah. Sambil2 tu sempatla tengok sekumpulan remaja sedang menari hip hop kat bawah Eiffel Tower.


Lepas tengok diorang menari kitorang lepak baring2 kat taman bawah Eiffel. Orang sangat ramai hari ni memandangkan hari ni adalah hari Ahad. Terdapat sekumpulan warga Filipina (mungkin bibik kot) yang sedang berpiknik dan bersuka ria. Ralit betul menengok aksi diorang. Turut berbaring bersama kitorang ialah 2 orang brader dari Australia yang baru sampai ke Paris. Siap angkut beg roda besor lagi kat taman tu.

Puas lepak2 dan baring2 hilangkan penat, kitorang pun jalan perlahan2 untuk balik. Ada juga ternampak sekumpulan orang2 Singh yang berbuat demo kat depan tu. Apa yang diorang perjuangkan pun tak tau le sebab kat banner tu tulis bahasa Perancis, mak tak paham.


Sebelum balik sempat singgah lepak lagi kat taman sambil makan crepe dan menengok sekumpulan warga asing yang dok buka kotak yang dijadikan meja untuk berjudi. Kotak2 tu akan dikerumuni oleh orang2 yang nak berjudi secara haram kat situ. Asal ternampak polis/penguatkuasa je, terus sekelip mata hilang. Memang cepat betul diorang menyelamatkan diri dan berpura2 seolah2 takde apa2 yang berlaku.

Balik rumah kemas2 barang dan bersiap. Tak lama kemudian kawan aku datang membawa kitorang ke rumah beliau. Sedih pulak nak meninggalkan D'Amiral Coubert setelah 3 hari 2 malam berkampung di sini. Sampai kat rumah kawan aku dah tersedia hidangan Malaysia yang dirindui sebelum berangkat ke Port de Galleini menaiki metro.

Bas dari Paris ke London bertolak jam 10 malam. Rasa sedih dan sayu tatkala melambai selamat tinggal kepada 3 orang kawan aku tu. Entah bilalah akan bertemu lagi. Kena tunggu diorang kembali bertugas di Malaysia la nampaknya.

Naik bas je terus aku membuta tanpa berlengah lagi. Terjaga pun waktu kena turun cop pasport je. Seterusnya bas Eurolines tu menaiki feri dari Calais menuju ke Dover. Ferinya besar. Lepak kat atas tu terasa macam dalam bangunan je, bukan dalam feri. Tak berani nak pejam mata kat atas ni, takut kang turun ke bawah bas hilang. Haaa kang tak pasal je kena menapak ke London hehheeh.

Jam 5 pagi kitorang selamat tiba di Victoria Bus Station, London. Yeargkhhhh... finally I'm here. My dream place, LONDON.